MOBILITATI

Școala-gazdă Erasmus+, mai 2025

Mobilitate de grup: 6 elevi și 2 profesori însoțitori de la Agrupamento de Escolas Marinhas do Sal, Rio Maior, Portugalia 🇵🇹

ID: 2024 – 1.PT.KA121 – SCH - 000197115

Școala gazdă: Școala Gimnazială „Ion Creangă”, Iași, Romania

Acreditare E+, proiect ID: 2024-1-RO01-KA121-SCH-000227682

Perioada: 05.05.2025-09.05.2025

Domenii de interes: Educația verde – Competențe digitale - Interculturalitate

În cadrul acreditării Erasmus+ 2023–2027, Școala Gimnazială „Ion Creangă” din Iași a organizat activități pentru o mobilitate de grup, găzduind un grup de 6 elevi și 2 profesori din Rio Maior, Portugalia. Mobilitatea a inclus activități didactice, culturale și extracurriculare, urmărind valorificarea de către profesori a experienței de învățare Erasmus, dezvoltarea competențelor-cheie europene la elevi și consolidarea relațiilor de cooperare educațională internațională.

În cadrul activității de bun-venit, elevii și cadrele didactice din școala- gazdă au promovat valorile interculturalității prin momente artistice tradiționale și ateliere tematice. Elevii români și portughezi au explorat cultura și tradițiile celor două țări prin activități interactive utilizând diferite aplicații digitale, precum Actionbound, Bamboozle, Mentimeter. De la provocări foto și video, până la chestionare despre obiceiuri locale, schimburi lingvistice și reflecții personale, elevii au învățat unii de la alții într-un mod distractiv și educativ, creând produse digitale multimedia comune. În plus, au testat cât de „verzi” sunt printr-un joc Bamboozle intitulat „How Green Are You?”, unde au răspuns la întrebări despre reciclare, energie regenerabilă și stiluri de viață sustenabile.

Participând pe parcursul a două zile la ore de chimie, biologie, arte, consiliere, matematică, geografie, educatie socială, română și engleză, elevii s-au implicat activ la lecții bazate pe creativitate, colaborare și gândire critică, create în jurul principiilor BBL, a metodelor participative incluzive, integrate unor strategii de gândire imagistică (VTS).

Tururile culturale ghidate în Iași și excursia în Bucovina au oferit oaspeților o perspectivă autentică asupra patrimoniului istoric și spiritual al României. Vizitele la Palatul Culturii, Cetatea de Scaun a Sucevei, Mănăstirea Voroneț și alte obiective au fost completate de activități interactive, precum atelierul de pictură cucuteniană și podcastul realizat în echipe mixte româno-portugheze.

Atât elevii români, cât și cei portughezi au apreciat profund caracterul transformator al experienței Erasmus+. În cadrul podcastului înregistrat în ultima zi a mobilității, elevii portughezi au evidențiat ospitalitatea familiilor gazdă, atmosfera prietenoasă a școlii și calitatea lecțiilor la care au participat. Profesorii portughezi au remarcat profesionalismul echipei școlii-gazdă și modul în care activitățile au fost gândite în jurul valorilor europene: colaborare, responsabilitate și respect reciproc. Ei au subliniat rolul educației informale și al schimbului de bune practici ca fundament pentru o educație durabilă.

Mobilitatea s-a încheiat cu participarea comună, pe 9 mai, la sărbătoarea Zilei Europei, în cadrul căreia elevii din ambele țări au prezentat tradiții, gastronomie și simboluri europene, într-o atmosferă festivă și colaborativă. Ziua Europei, o zi cu o semnificație profundă pentru noi toți, ne amintește de începutul unui proiect de pace, solidaritate și unitate – proiectul Uniunii Europene. Pentru noi, ca școală acreditată Erasmus, acest spirit european nu este doar un ideal, ci o realitate trăită zi de zi prin activitățile pe care le desfășurăm împreună – elevi și profesori – în proiecte educaționale care ne apropie unii de ceilalți, indiferent de granițe sau diferențe.

Ca în fiecare an, am celebrat Ziua Europei printr-un eveniment devenit tradiție: activitatea multiculturală în care fiecare clasă reprezintă o țară europeană căreia îi aduce un omagiu prin costume populare, ateliere live de gătit mâncare tradițională, simboluri străvechi și spirit identitar. De asemenea, concursurile de cultură generală despre UE au fost apreciate de elevi, premiile fiind acordate de EUROPE DIRECT Iași.

Mobilitatea din mai 2025 s-a dovedit a fi un exemplu de bună practică în cadrul programului Erasmus+, valorificând experiența acumulată de echipa școlii „Ion Creangă” în domeniul colaborării internaționale. Obiectivele tematice (interculturalitate, digitalizare, educație verde, la care s-au adăugat și cele care vizează abilitățile de literație) au fost atinse prin activități diversificate, relevante și accesibile elevilor de gimnaziu.

 

Flux 5, Acreditare Erasmus, Anul II, Mobilitate de grup, Montesilvano, Italia

Mobilitate de grup: 6 elevi și 2 profesori însoțitori de la Școala Gimnazială „Ion Creangă”, Iași, Romania

Acreditare E+, proiect ID: 2024-1-RO01-KA121-SCH-000227682

Școala-gazdă: Istituto Comprensivo “Villa Verrocchio”, Montesilvano, Italia

Obiective E+: Educație verde – Interculturalitate – Competențe digitale – Incluziune școlară

Perioada: 05.05.2025-08.05.2025

În cadrul acreditării Erasmus+ 2023–2027, 6 rlrvi și 2 profesori însoțitori de la Școala Gimnazială „Ion Creangă” din Iași au participat la activități educative, interculturale și de incluziune organizate cu ospitalitate de către echipa Institutului Comprensivo “Villa Verrocchio” din Montesilvano, Italia.

În prima zi, participanții au fost întâmpinați cu căldură de managerul Erasmus+ al școlii gazdă. După cuvântul de bun-venit, a urmat un tur al școlii, în care elevii au făcut primele schimburi culturale și de impresii.

🔬 The Environment Lab – STEM Experience
În cadrul laboratorului de mediu, elevii au lucrat împreună cu profesori de matematică și științe, integrând metode STEM în abordarea unor teme de ecologie. A fost o experiență practică și revelatoare, în care științele exacte au fost puse în slujba protejării naturii.

🎙️ Podcast cu elevii
Într-un cadru creativ, elevii români și italieni au realizat împreună un podcast, exprimând opinii și idei despre școală, cultură, mediu și constituțiile celor două țări partenere. Activitatea a stimulat spiritul colaborativ și creativitatea.

🌱 Plimbare ecologică în zona protejată Santa Filomena
Această ieșire în natură a reprezentat un prilej de reflecție asupra importanței mediului înconjurător și al rolului nostru în protejarea lui. Marea, muntele, soarele – toate au contribuit la o atmosferă încărcată de bucurie și comuniune.

💻 Lecție în laboratorul IT
Elevii au avut ocazia să învețe cum se programează un joc video simplu sau cum pot fi folosite resursele digitale pentru a promova reciclarea. Lecțiile de educație digitală au fost interactive și aplicate.

🏛️ Artă în aer liber și expoziție Monet-Van Gogh
Elevii au participat la o lecție de desen „en plein air”, inspirată de natura locală, urmată de o vizită la expoziția de artă „Monet & Van Gogh Shadow”, desfășurată într-un cadru nonformal – galeria Città Sant’Angelo Outlet.

⚖️ Lecții de democrație și civism
Discuțiile despre drepturile copilului și principiile constituționale au adus în dezbatere diferențele, dar mai ales asemănările dintre cele două popoare – aceleași rădăcini, aceleași valori transpuse în legile fundamentale ale societății moderne.

Mobilitatea s-a încheiat cu ceremonia de înmânare a certificatelor Erasmus+, moment de celebrare a legăturii create între cele două școli, și cu vizitarea celor mai relevante obiecti

Copii minunați au reprezintat Școala „Ion Creangă” din Iași în proiectul Erasmus+!

În perioada mobilității desfășurate în Italia, elevii și profesorii au participat la activități educative, interculturale și de incluziune organizate cu ospitalitate de către echipa Institutului Comprensivo “Villa Verrocchio” din Montesilvano.

În prima zi, participanții au fost întâmpinați cu căldură de managerul Erasmus+ al școlii gazdă. După cuvântul de bun-venit, a urmat un tur al școlii, în care elevii au făcut primele schimburi culturale și de impresii.

The Environment Lab – STEM Experience - În cadrul laboratorului de mediu, elevii au lucrat împreună cu profesori de matematică și științe, integrând metode STEM în abordarea unor teme de ecologie. A fost o experiență practică și revelatoare, în care științele exacte au fost puse în slujba protejării naturii.

Podcast cu elevii - Într-un cadru creativ, elevii români și italieni au realizat împreună un podcast, exprimând opinii și idei despre școală, cultură, mediu și constituțiile celor două țări partenere. Activitatea a stimulat spiritul colaborativ și creativitatea.

Plimbare ecologică în zona protejată Santa Filomena - Această ieșire în natură a reprezentat un prilej de reflecție asupra importanței mediului înconjurător și al rolului nostru în protejarea lui. Marea, muntele, soarele – toate au contribuit la o atmosferă încărcată de bucurie și comuniune.

Lecție în laboratorul IT - Elevii au avut ocazia să învețe cum se programează un joc video simplu sau cum pot fi folosite resursele digitale pentru a promova reciclarea. Lecțiile de educație digitală au fost interactive și aplicate.

Lecțiile de democrație, drepturile copilului și civism au adus în dezbatere diferențele, dar mai ales asemănările dintre popoarele noastre – aceleași rădăcini, aceleași valori transpuse în legile de bază ale societății moderne.

Experiențele intelectuale se împletesc cu cele sufletești - timpul petrecut împreună, activitățile comune, schimbul de idei și emoții ne-au oferit tuturor ocazia de a crește, de a ne deschide spre celălalt și de a construi punți între culturi.

  

Concluzii și propuneri pentru viitoare mobilități

Mobilitatea din mai 2025 s-a dovedit a fi un exemplu de bună practică în cadrul programului Erasmus+, valorificând experiența acumulată de echipa școlii „Ion Creangă” în domeniul colaborării internaționale. Obiectivele tematice (interculturalitate, digitalizare, educație verde) au fost atinse prin activități diversificate, relevante și accesibile elevilor de gimnaziu.

 

Flux 4, Acreditare E+, Anul II, Mobilitate jobshadowing, Montesilvano, Italia

Școala Gimnazială „Ion Creangă”, Iași, Romania Steag_Romania.png
Acreditare E+, proiect ID: 2024-01-RO01-KA121-SCH-000227682
Jobshadowing: Instituto Comprensivo Statale “Villa Verrocchio”, Montesilvano, Italia Steag Italia 600x400
Participanți: 2 profesori înv. gimnazial
Perioada: 02.03.2025 – 06.03.2025

            În cadrul proiectului de acreditare Erasmus + nr. 2024-1-RO01-KA121-SCH-000227682, două cadre didactice de la Școala Gimnazială „Ion Creangă” Iași, Denisa Marina Vasilică și Karla Toader, au participat în săptămâna 3-6 martie 2025 la o activitate de tip Job-Shadowing pe tema educației pentru protecția mediului.
Schimbul de experiență s-a desfășurat la Istituto Comprensivo Statale „Villa Verrocchio” în Montesilvano, Italia. Cadrele didactice au fost întâmpinate de parteneri, în prima zi a experienței de tip Job-Shadowing și au prezentat specificul cultural și educațional românesc, Școala Gimnazială „Ion Creangă” Iași precum și proiectele derulate în cadrul instituției noastre.
            În cele 4 zile de mobilitate, profesorii au avut ocazia să ia parte la activitățile școlare, au observat modul de organizare a sistemului educațional italian, la nivel primar și gimnazial, au interacționat cu cadrele didactice din școala gazdă și cu elevii. Totodată, au urmărit modalitatea de a integra tehnologiile moderne în procesul didactic și au înțeles mai bine abordările pedagogice specifice sistemului italian.
            Cadrele didactice au mai putut observa în această săptămână și modalitatea de lucru cu elevii cu CES, instituția de învățământ fiind una cu caracter incluziv. Activitățile școlare au fost bine organizate de către școala – gazdă, programul a fost unul variat, pornind de la vizita instituției, la asistența la diferite lecții, activități outdoor și până la excursia organizată pentru a explora biodiversitatea zonei Montesilvano-Pescara. În această săptămână s-au îmbunătățit cunoștințele despre cultura Italiei (vizită Montesilvano Colle, Citta Saint` Angelo), s-a consolidat colaborarea dintre școli și s-a descoperit o nouă abordare practică și interactivă a învățării, care îi motivează pe elevi să se implice activ în procesul educațional.
           Această mobilitate Erasmus + a fost o experiență valoroasă de dezvoltare profesională, care a adus inspirație și idei noi pentru activitățile educaționale și inițiativele ecologice din Școala Gimnazială „Ion Creangă” Iași. Aplicarea bunelor practici observate în Italia poate contribui la modernizarea metodelor de predare și la crearea unor proiecte sustenabile care să implice elevii în mod activ.

 

LITERAȚIA ca drum către SINE și către SUCCES

Școala Gimnazială "Ion Creangă", Iași Steag_romania.png

Acreditare Erasmus 2023-2027 🇪🇺

ID 2024-2025: 2024-1-RO01-KA121-SCH-000227682

#LiteracyEducation

 

LITERAȚIA ca drum către SINE și către SUCCES

Pe data de 6 februarie 2025, în cadrul Școlii Gimnaziale "Ion Creangă" din Iași, s-a desfășurat un eveniment deosebit dedicat dezvoltării la elevi a competențelor de literație, la care au participat 40 de cadre didactice din învățământul preșcolar, primar și gimnazial. Sub egida proiectului Erasmus+, atelierele organizate au oferit oportunitatea de a explora noi metode didactice, inspirate din cercetările recente privind educația bazată pe creier (Brain-Based Learning - BBL), pentru a sprijini elevii în dezvoltarea abilităților de literație.

Un punct central al discuțiilor l-a reprezentat analiza a două acțiuni predictive importante realizate în cadrul școlii: aplicarea testului de literație BRIO la 258 de elevi și administrarea unui chestionar de satisfacție adresat părinților, privind calitatea actului didactic și nivelul de înțelegerii textelor de către elevi. Doamna director Nicoleta Crețu a evidențiat necesitatea acestor demersuri, subliniind impactul lor asupra succesului școlar și profesional al elevilor.

 Ateliere interactive pentru dezvoltarea literației

Cele trei ateliere desfășurate au avut un caracter interactiv, punând accent pe relația dintre literație și dimensiunea emoțională a procesului de învățare. Cadrele didactice participante au explorat prin activități practice modalități de creare a unui mediu educațional sigur, empatic și stimulant, care să sprijine dezvoltarea curiozității și motivației elevilor.

O componentă esențială a fost aplicarea principiilor BBL în activitatea didactică, ceea ce presupune adaptarea strategiilor de predare la modul natural într-o care funcționează creierul uman. Astfel, profesorii participanți au fost implicați în exerciții de lucru în echipe interdisciplinare, pentru a identifica cele mai eficiente metode de dezvoltare a competențelor de literație în rândul elevilor. Prin aplicarea acestor principii, predarea poate deveni mai ușoară, mai eficientă și mai durabilă, oferind elevilor experiențe autentice de învățare.

 Importanța literației pentru viitorul elevilor

Literația nu se rezumă doar la capacitatea de a citi și a scrie, ci include și abilități precum gândirea critică, formularea de întrebări, comunicarea eficientă și gestionarea emoțiilor. Profesorii participanți au reflectat asupra impactului acestor competențe asupra dezvoltării personale și profesionale a elevilor, manifestând dorința de a transpune în mod activ cele învățate în sala de clasă.

Impresiile profesorilor au subliniat valoarea acestor ateliere:

  • „Atelierul a fost o oportunitate excelentă de a înselege importanța inteligenței emoționale în predare și de a descoperi noi metode de integrare a acesteia în activitatea zilnică.”
  • „Aplicarea principiilor BBL în sala de clasă va aduce beneficii semnificative în modul în care elevii învață și interacționează.”

Felicitări echipei organizatoare formată din doamna director Nicoleta Cristina Crețu, doamna director adjunct Grațiela Prodan și profesorii Postolache Petronela, Alma Mateiu și Ștefăniță Borș, care au demonstrat că educația este despre oameni, conexiuni și creștere continuă!

Formare continuă pentru excelență în educație

Evenimentul a fost precedat de participarea unei echipe de 5 profesori din învățământul primar și gimnazial la cursul de formare "Brain-Based Learning. Understand How Students Really Learn", desfășurat între 20-25 octombrie 2024, la Dublin, Irlanda, organizat de Europass Teacher Academy. Această experiență internațională a oferit profesorilor noi perspective metodologice, contribuind astfel la transformarea predării într-un proces activ, interactiv și captivant.

Prin asemenea inițiative, Școala Gimnazială "Ion Creangă" din Iași confirmă angajamentul său față de excelența în educație, sprijinind cadrele didactice în dezvoltarea unor practici inovatoare și eficiente pentru formarea elevilor de astăzi și a adulților de mâine.

Coordonator Acreditare E+,

Dir. adj. prof. Grațiela Prodan

Literația ca drum către sine și către succes

https://padlet.com/almagavril/feedback-atelier-erasmus-litera-ia-ca-drum-c-tre-sine-i-c-tr-gm15m5q3e84ts3d7

 

Flux 3, anul II Acreditare E+, Mobilitate de formare pentru cadrele didactice, Istanbul, Turcia

Școala Gimnazială „Ion Creangă”, Iași

Acreditare E+, proiect ID: 2024-01-RO01-KA121-SCH-000227682

Course & Training - Istanbul, Turcia

Furnizor de formare: Asociația Edu2Grow

Participanți: 3 profesori înv. primar

Perioada: 28.10.2024-01.11.2024

            O echipă de profesori din învățământul primar, Arsene Andra-Maria, Catrinescu Liliana, Orcinschi Elena Petronela, de la Școala Gimnazială “Ion Creangă”, Iași, a participat, în săptămâna 28.10.2024-01.11.2024, la cursul de formare intitulat “ART for inclusion”, desfășurat în Istanbul, Turcia, și organizat de Asociația EDU2GROW.

            Ca obiectiv central, cursul a vizat dezvoltarea competențelor participanților în construirea armonioasă a grupului (ținând cont de provocările legate de diversitate) și în transformarea clasei într-o echipă, prin utilizarea dinamicii de grup non-formale.

            Scopul cursului a fost de a ajuta cadrele didactice să dezvolte competenţe privind aplicarea artei şi a tehnicilor în diferite cadre formale și non-formale, pentru a încuraja incluziunea.

            Prima zi a debutat prin cunoașterea formatorilor și a colegilor de proiect din cele 3 țări: Turcia, Portugalia, România și prin introducerea în curs. S-au vizat evaluarea nevoilor și a așteptărilor, jocurile interculturale, lucrul într-un proiect international, precum: modul de comunicare și conectare, legătura dintre cultură și incluziune, stereotipurile și prejudecățile în clasă, valorile culturale și de grup. Pentru a cunoaște cultura, valorile și obiceiurile fiecărei țări, acestea au pregătit câte un stand reprezentativ. Dimensiunea interculturală a fost completată ulterior cu vizitarea celor mai importante obiective culturale din Istanbul, precum Catedrala Sfânta Sofia, Moscheea Albastră, alături de fermecătoarea croazieră turistică pe Bosfor, pentru a explora bogăția istorică și culturală a orașului, cu un ghidaj audio în limba engleză.

În zilele ce au urmat, participanții au descoperit noi metode de educație non-formală prin înțelegerea artistică a potențialului artei ca input pentru gândirea critică. Activitățile propuse au urmărit înțelegerea muzicii ca instrument de predare într-un cadru incluziv, îmbunătățirea experienței practice în planificarea lecțiilor cu activități artistice, încurajarea profesorilor să implice elevii în mecanisme practice de învățare printr-o abordare participativă și creativă.

            În a treia zi de formare, cadrele didactice au avut oportunitatea de a găsi răspunsul la întrebarea "Ce este incluziunea și ce este nevoie ca aceasta să funcționeze?", asistând la activități cu caracter incluziv în Maltepe Kadir Has Ilkokulu Primary School din Istanbul. Profesorii școlii au arătat că sunt pregătiți să integreze în sistemul de învățământ turc elevi cu diferite nevoi educaționale. S-a observat ca punct forte faptul că școala vizitată oferă elevilor facilitățile necesare desfășurării activităților: sală de consiliere pentru copiii cu cerințe educaționale speciale, sală de lectură, săli de jocuri, muzică, dans și teatru. Totodată, profesorii au arătat cum valorifică relațiile cu familiile pentru a crea un mediu incluziv pentru elevi.

Ziua a patra a fost consacrată activităților de învățare a etapelor de scriere și implementare a unui proiect incluziv în școală. Spiritul colaborativ, de împărtășire a ideilor și a exemplelor de bune-practici au condus la conturarea viitoarelor proiecte pe care profesorii le vor aplica în școlile unde predau.

În ultima zi de curs, profesorii participanți au reflectat asupra conceptelor învățate - școală incluzivă, societate incluzivă, mediere și negociere, gestionarea situațiilor de excludere -, în contextul valorilor europene și a nevoii asigurării de șanse egale în societate tuturor elevilor.