Școala Gimnazială „Ion Creangă”, Iași
Acreditare E+, proiect ID: 2024-01-RO01-KA121-SCH-000227682
Course & Training - Istanbul, Turcia
Furnizor de formare: Asociația Edu2Grow
Participanți: 3 profesori înv. primar
Perioada: 28.10.2024-01.11.2024
O echipă de profesori din învățământul primar, Arsene Andra-Maria, Catrinescu Liliana, Orcinschi Elena Petronela, de la Școala Gimnazială “Ion Creangă”, Iași, a participat, în săptămâna 28.10.2024-01.11.2024, la cursul de formare intitulat “ART for inclusion”, desfășurat în Istanbul, Turcia, și organizat de Asociația EDU2GROW.
Ca obiectiv central, cursul a vizat dezvoltarea competențelor participanților în construirea armonioasă a grupului (ținând cont de provocările legate de diversitate) și în transformarea clasei într-o echipă, prin utilizarea dinamicii de grup non-formale.
Scopul cursului a fost de a ajuta cadrele didactice să dezvolte competenţe privind aplicarea artei şi a tehnicilor în diferite cadre formale și non-formale, pentru a încuraja incluziunea.
Prima zi a debutat prin cunoașterea formatorilor și a colegilor de proiect din cele 3 țări: Turcia, Portugalia, România și prin introducerea în curs. S-au vizat evaluarea nevoilor și a așteptărilor, jocurile interculturale, lucrul într-un proiect international, precum: modul de comunicare și conectare, legătura dintre cultură și incluziune, stereotipurile și prejudecățile în clasă, valorile culturale și de grup. Pentru a cunoaște cultura, valorile și obiceiurile fiecărei țări, acestea au pregătit câte un stand reprezentativ. Dimensiunea interculturală a fost completată ulterior cu vizitarea celor mai importante obiective culturale din Istanbul, precum Catedrala Sfânta Sofia, Moscheea Albastră, alături de fermecătoarea croazieră turistică pe Bosfor, pentru a explora bogăția istorică și culturală a orașului, cu un ghidaj audio în limba engleză.
În zilele ce au urmat, participanții au descoperit noi metode de educație non-formală prin înțelegerea artistică a potențialului artei ca input pentru gândirea critică. Activitățile propuse au urmărit înțelegerea muzicii ca instrument de predare într-un cadru incluziv, îmbunătățirea experienței practice în planificarea lecțiilor cu activități artistice, încurajarea profesorilor să implice elevii în mecanisme practice de învățare printr-o abordare participativă și creativă.
În a treia zi de formare, cadrele didactice au avut oportunitatea de a găsi răspunsul la întrebarea "Ce este incluziunea și ce este nevoie ca aceasta să funcționeze?", asistând la activități cu caracter incluziv în Maltepe Kadir Has Ilkokulu Primary School din Istanbul. Profesorii școlii au arătat că sunt pregătiți să integreze în sistemul de învățământ turc elevi cu diferite nevoi educaționale. S-a observat ca punct forte faptul că școala vizitată oferă elevilor facilitățile necesare desfășurării activităților: sală de consiliere pentru copiii cu cerințe educaționale speciale, sală de lectură, săli de jocuri, muzică, dans și teatru. Totodată, profesorii au arătat cum valorifică relațiile cu familiile pentru a crea un mediu incluziv pentru elevi.
Ziua a patra a fost consacrată activităților de învățare a etapelor de scriere și implementare a unui proiect incluziv în școală. Spiritul colaborativ, de împărtășire a ideilor și a exemplelor de bune-practici au condus la conturarea viitoarelor proiecte pe care profesorii le vor aplica în școlile unde predau.
În ultima zi de curs, profesorii participanți au reflectat asupra conceptelor învățate - școală incluzivă, societate incluzivă, mediere și negociere, gestionarea situațiilor de excludere -, în contextul valorilor europene și a nevoii asigurării de șanse egale în societate tuturor elevilor.