Flux 1, anul II Acreditare E+, Mobilitate de formare pentru cadrele didactice, Dublin, Irlanda

Școala Gimnazială „Ion Creangă”, Iași Steag_Romania.png

Acreditare E+, proiect ID: 2024-01-RO01-KA121-SCH-000227682

Course & Training

Participanți: 1 profesor înv. primar, 4 profesori învățământ gimnazial

Obiectiv E+: dezvoltarea competențelor de literație la elevi prin dezvoltarea gândirii critice și a abilităților de învățare autonomă

Furnizor de formare: Europass Teacher Academy

Perioada: 20.10.2024-25.10.2024

            În luna octombrie, la Școala Gimnazială “Ion Creangă”, Iași, a început implementarea activităților de mobilitate proiectate pentru anul II de Acreditare Erasmus, ID: 2024-01-RO01-KA121-SCH-000227682, proiect finanțat cu 32.452 de euro din fondurile Uniunii Europene pentru anul școlar 2024-2025.

            Propunându-ne ca priorități dezvoltarea la elevi a competențelor de literație și a competenței “a învăța să înveți”, în luna octombrie au avut loc 5 mobilități individuale ale cadrelor didactice.

             O echipă formată din 5 profesori din învățământul primar și gimnazial, prof. Borș Ștefăniță (învățător), prof. Nicoleta-Cristina Crețu (matematică), prof. Grațiela Prodan (lb. română), prof. Petronela Postolache (lb. engleză), prof. Alma Mateiu (lb. română), a participat, în săptămâna 20.10.2024-25.10.2024, la cursul de formare intitulat “Brain-Based Learning. Understand How Students Realy Learn”, desfășurat în Dublin, Ireland, și organizat de Europass Teacher Academy, coordonator al cursului fiind directorul academic al instituției de formare.

            Scopul cursului a fost de a oferi cadrelor didactice repere metodologice moderne, pentru a reuși să îmbunătățească și să accelereze procesul de învățare al elevilor, prin proiectarea unor activități creative de predare, implicându-i activ pentru o mai bună înțelegere și învățare.

            Pe o vreme irlandeză atipică, însorită, cadrele didactice s-au întâlnit și au lucrat în echipe multinaționale, în mediul de învățare prietenos și, totodată, digitalizat al academiei. Cuvinte-cheie precum: mindseting, brainbrakers, growth mindset, mindfulness, dar și conexiune, interculturalitate, inteligență emoțională și artificială, au deschis orizontul experimentării unor tehnici care pun sub semnul întrebării metodele convenționale de predare, axate pe memorizare mecanică, și deschid calea către învățarea asociativă, vizuală și creativ-critică. 

            Explorarea și aplicarea principiilor BBL (Brain-Based Learning) în activitatea didactică, cu impact major în dezvoltarea competențelor de literație la elevi, reprezintă o abordare educațională bazată pe cercetările neuroștiințifice despre cum creierul învață. Cei aproape 20 de cursanți din România, Spania, Franța, Olanda, Suedia, Finlanda și Polonia au descoperit cum principiile BBL pot optimiza învățarea elevilor, prin metode care respectă funcționarea naturală a creierului și stimulează învățarea activă, semnificativă și aplicabilă în viața reală. Astfel, BBL în sala de clasă transformă profesorul dintr-un simplu furnizor de informație într-un facilitator al învățării, transformându-l într-un adevărat mentor educațional. Această abordare îi ajută pe elevi să fie implicați activ în procesul de învățare, le poate crește motivația și capacitatea de a reține și aplica cunoștințele, realizeazând o învățare vizibilă. Practic, BBL face ca învățarea să fie mai adaptată ritmului și modului natural de funcționare al creierului, susținând astfel o dezvoltare holistică a elevilor.

            Alte două activități care au completat formarea cursanților au vizat importanța dezvoltării inteligenței emoționale (IE) la elevi, respectiv, a descoperirii oportunităților educaționale ale programelor de inteligență artificială (IA), din ce în ce mai relevante în educație, iar utilizarea acestora în activitatea didactică poate transforma semnificativ modul în care, în secolul XXI, profesorii predau și elevii învață.

            Dimensiunea interculturală a fost conturată prin crearea de contexte de exprimare a identității fiecărui popor, de transmitere de valori specifice culturii proprii, de descoperire a locurilor iconice spirituale și cultural-artistice ale orașului Dublin, alături de străzile pitorești străjuite de căsuțele tipice și de vestitele parcuri publice, care imortalizează artistic poveștile și istoria poporului irlandez.

A consemnat,

Dir adj. , prof. Grațiela PRODAN, coord. Acreditare Erasmus